Singapore Airlines

Internationale vluchten naar Australië en Nieuw-Zeeland via Singapore

Singapore Airlines is een moderne Aziatische luchtvaartmaatschappij met z'n thuisbasis in Singapore. Singapore Airlines behoort qua service en veiligheid tot de beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld.

Geschiedenis

Singapore Airlines begon als "Malayan Airways Limited" in 1946. De eerste (charter) vlucht werd op 2 april 1947 uitgevoerd en de eerste lijnvlucht tussen Singapore en Kuala Lumpur begon op 1 mei 1947. Toen Singapore zich in 1966 afscheidde van Maleisië werd de naam gewijzigd in Malaysia-Singapore Airlines. Hierna groeide de luchtvaartmaatschappij in een rap tempo, onder andere door de toevoeging van de Boeing 707 en de Boeing 737 aan haar vloot.

Door politieke spanningen tussen Maleisië en Singapore werd in 1972 besloten Malaysia-Singapore Airlines op te splitsen in twee luchtvaartmaatschappijen; Singapore Airlines en Malaysia Airline System (het huidige Malaysia Airlines). Het Singapore deel hield alle Boeing's en in de jaren erna bleef de luchtvaartmaatschappij groeien in Azië. Ook werden Boeing 747's aangekocht.

In de jaren '80 werden ook vluchten naar Noord-Amerikaanse en Europese bestemmingen uitgevoerd. In 1989 voegde de luchtvaartmaatschappij ook de allernieuwste Boeing 747-400 toe aan haar vloot. Vanaf de jaren '90 ging Singapore Airlines ook naar Zuid-Afrika vliegen.

Sinds 2004 worden er non-stop vluchten naar Noord-Amerika uitgevoerd met de Airbus A340-500. De vlucht tussen Singapore en Newark is met een vluchtduur van 18 uur ook de allerlangste commerciële lijndienst.

Airbus A380

Op 29 september 2000 maakte Singapore Airlines bekend dat het een order voor 10 toestellen en een optie op nog eens 15 toestellen had geplaatst voor de Airbus A380. Singapore Airlines is de launch customer van de Airbus A380. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de eerste commerciële vlucht in het najaar van oktober 2006 zou plaatsvinden, maar door vertragingen in de ontwikkeling van het toestel duurde het uiteindelijk nog één jaar. Op 15 oktober 2007 werd het eerste exemplaar plechtig overhandigd aan de maatschappij en op 25 oktober 2007 was de eerste commerciële vlucht een feit; drie dagen later startte de luchtvaartmaatschappij met een lijndienst tussen Singapore en Sydney.

Singapore Airlines ontving op 11 januari 2008 haar tweede Airbus A380-800. Het derde toestel volgde op 11 maart 2008, waarna een dagelijkse vlucht tussen Singapore en Londen met de Airbus A380 werd gevlogen. Momenteel voert Singapore Airlines lijndiensten uit met de A380 naar Sydney, Londen, Tokio, Hong Kong, Parijs, Melbourne en Zürich. De A380 heeft 471 zitplaatsen, verdeeld over 2 dekken.

Vloot

De vloot van Singapore Airlines bestaat vrijwel in z'n geheel uit widebody vliegtuigen met een relatief jonge leeftijd. Daarmee kan Singapore Airlines op een efficiënte manier zowel regionale als lange afstandroutes bedienen. De huidige vloot bestaat uit: 19 Airbus A330's, 5 Airbus A340's, 11 Airbus A380's, 9 Boeing 747's en 66 Boeing 777's.

Internationale routes

Singapore Airlines vliegt naar 64 bestemmingen in 35 landen in Azië, Oceanië, het Midden-Oosten, Europa, Afrika en Noord-Amerika. De meeste regionale vluchten worden door SilkAir uitgevoerd, daarom heeft Singapore Airlines ook geen kleine toestellen in haar vloot.

Singapore Airlines heeft een gunstig routenet naar de Pacific, met non-stop vluchten tussen Amsterdam en Singapore en non-stop vluchten vanuit Singapore naar uw eindbestemming in Australië of Nieuw-Zeeland. En heeft Singapore Airlines zelfs de snelste verbinding vanuit Amsterdam naar Sydney in slechts 20.55 uur.

Singapore Airlines is de enige luchtvaartmaatschappij met een directe vlucht tussen Singapore en Christchurch. Singapore Airlines heeft geen binnenlandse vluchten in Australië en Nieuw-Zeeland en vliegt ook niet tussen deze twee bestemmingen.

Singapore Airlines vlucht SQ21 is de langste non-stop lijnvlucht in de wereld. Het is een vlucht van Newark Liberty International Airport (in New York) naar Singapore Changi Airport van ongeveer 15.330 km over de Noordpool die ongeveer achttien-en-een-half uur duurt. De heenvlucht, vlucht SQ22 van Singapore naar Newark, is vijftien minuten korter als gevolg van de overheersende wind. Singapore Airlines voert deze vluchten uit met de Airbus A340.

Samenwerking

Singapore Airlines behoort tot de Star Alliance. In samenwerking met Air New Zealand wordt een aantrekkelijk rond-de-wereld tarief uitgebracht.

Singapore stopover

Wanneer u op weg naar een bestemming verder dan Singapore reist en u uw reis voor 1 of meerdere dagen wenst te onderbreken en de veelzijdigheid van Singapore wilt ontdekken, dan kunt u gebruik maken van het Singapore Stopover Holiday programma met hotelprijzen vanaf €29 per persoon, per nacht, op basis van verblijf in een 2-persoonskamer. Het Singapore Stopover Holiday programma omvat hotel accommodatie, transfers tussen de luchthaven en het hotel, gratis vervoer op de 'SIA Hop-on Bus', kortingscoupons voor winkelen, dineren en excursies alsmede gratis toegang tot Singapore's belangrijkste toeristische attracties zoals Sentosa Island Resort, Singapore Zoo, Orchid Garden en nog veel meer.

Cabine klassen en service aan boord

Aan boord bij Singapore Airlines bent u altijd van een aangename en comfortabele reis verzekerd. De service waarover zelfs andere luchtvaartmaatschappijen niet uitgesproken raken, de overvloed aan entertainment op uw individuele videoscherm en de overheerlijke gerechten die tijdens de reis worden geserveerd door de Singapore Girl zullen uw reis met Singapore Airlines beslist korter doen lijken.

Ook op de grond maakt Singapore Airlines u het zo gemakkelijk mogelijk. Vanaf 48 uur voor vertrek kunt u via de website van Singapore Airlines uw stoel reserveren en direct uw instapkaart printen. Op de luchthaven hoeft u slechts bij de incheck-balie van Singapore Airlines uw ruimbagage af te geven. Helaas kunnen wij (PIT) tegenwoordig geen stoelreservering meer voor u maken bij Singapore Airlines.

Economy Class
De vernieuwde Economy Class van Singapore Airlines is in vrijwel alle opzichten geweldig te noemen. In de Economy Class reist u in stijl en geniet u van de uitmuntende service van de Singapore Girls van Singapore Airlines. U zult genieten van in een speciaal voor lange vluchten ontworpen stoel (met een stoelafstand van 32") en beschikt u over een persoonlijk videoscherm en entertainmentsysteem (KrisWorld), met de nieuwste films, tv-series, spelletjes en nog veel meer! U beschikt over een aanzienlijke hoeveelheid beenruimte. De maaltijden die Singapore Airlines in de Economy Class serveert, zijn van een zeer goede kwaliteit.

Nooduitgang stoelen
Bij Singapore Airlines kunt u tot 48 uur voor de vlucht stoelen bij de nooduitgang reserveren (voorzover beschikbaar) tegen betaling van een toeslag. U kunt dat regelen op de website van Singapore Airlines en de kosten bedragen hiervoor 50 USD per stoel per vlucht.

Business Class
Als Business Class passagier biedt Singapore Airlines u op de luchthaven voorrang bij het inchecken, instappen en de bagageafhandeling. Tevens heeft u toegang tot de lounges waar u heerlijk kunt dineren of zichzelf kunt opfrissen. De nieuwe Business Class stoelen zijn één van de grootste in z'n soort (met een stoelafstand van 58"). De stoelen zijn uitgerust met een groot videoscherm en uitgebreid entertainmentsysteem (KrisWorld), dat u de laatste films, tv-series, muziek, films en nog heel veel meer biedt. Tevens heeft u de beschikking over een 'Business Panel' met daarin een stop-contact voor uw laptop, USB ingang, leeslamp en meer. U geniet van veel privacy door beweegbare schermen. Singapore Airlines staat bekend om de excellente maaltijden op alle vluchten.

First Class
Als First Class passagier biedt Singapore Airlines u op de luchthaven voorrang bij het inchecken, instappen en de bagageafhandeling. Tevens heeft u toegang tot de lounges, waar u heerlijk kunt dineren of zichzelf kunt opfrissen. De stoelen in de First Class zijn zogenaamde SkySuites die ontworpen zijn met veel oog voor luxe, ruimte en comfort. De stoelen, van zacht leer en notenhout, kunnen in een slaapstand gezet worden. Een horizontaal bed met een matras van topkwaliteit, een deken en een hotelkussen bieden u de gelegenheid om te rusten tijdens de vlucht. Een groot televisiescherm staat tot uw beschikking. Aan boord van de Airbus A380 zult u zelfs een eigen suite krijgen. Uw suite kan geheel worden afgesloten en u bevindt zich in een oase van rust en een ruimte voor uzelf. In uw suite kunt u iemand uitnodigen om u te vergezellen tijdens het diner. Indien gewenst, kan de suite door een bemanningslid worden klaargemaakt als slaapkamer.

Bagage

Bij Singapore Airlines is zowel het aantal stuks als het gewicht van de bagage bepalend. De volgende bagageregels gelden per passagier (voor baby's gelden afwijkende regels). Bij Singapore Airlines is online check-in mogelijk.

Ruimbagage

  • Economy Class: maximaal gewicht 30 kg
  • Business Class: maximaal gewicht 40 kg
  • First Class: maximaal gewicht 50 kg

Handbagage

  • Economy Class: 1 stuk, max. gewicht 7 kg
  • Business & First Class: 2 stuk, max. gewicht 7 kg/stuk

Som van de lxbxh afmetingen mag max. 115 cm/stuk zijn. Als extra mag u een handdtas of laptoptas meenemen.

Ondertussen zijn de luchtvaartmaatschappijen, mede i.v.m. de strenge veiligheidsvoorschriften, erg strikt geworden op de bagage. Houdt er rekening mee dat u extra betaald voor elke kg overgewicht of overmaat.

Frequent Flyer System

Het Frequent Flyersysteem van Singapore Airlines heet KrisFlyer. Bij dit systeem verzamelt u mijlen, afhankelijk van de door u gevlogen afstand. Het lidmaatschap is gratis en voor iedereen mogelijk, zelfs voordat u met Singapore Airlines heeft gevlogen. Kinderen onder de 12 jaar kunnen lid worden van de Young Explorer Club. U hoeft alleen een inschrijfformulier in te vullen op de website van Singapore Airlines. U ontvangt enkele weken na de aanvraag een plastic lidmaatschapskaart met uw persoonlijke nummer erop. Om lid te blijven hoeft u niet per sé steeds met Singapore Airlines te vliegen. Leden die jaarlijks veel mijlen verzamelen, krijgen een hogere status (elite status bij 40.000 mijl/jaar en KrisFlyer PPS Club member bij 50.000 mijl of 25 vluchtsegmenten in de Business of First Class per jaar). De hogere status geeft recht op hogere prioriteit bij vluchtreserveringen en toegang tot speciale airportlounges.

Punten verzamelen
Als lid verzameld u miles op elke vlucht van Singapore Airlines en haar StarAlliance partner maatschappijen, zoals Silk Air, Air New Zealand, United Airlines, Lufthansa en SAS. De hoeveelheid verzamelde punten is afhankelijk van de vluchtroute. Bijschrijven van de punten kunnen wij voor u doen maar kunt u ook bij check-in zelf regelen. Kijk op de website van Singapore Airlines voor meer informatie

Punten besteden
De verzamelde punten kunt u gebruiken voor gratis tickets en upgrades (zie onderstaande tabel). Gedeeltelijke upgrades zijn ook mogelijk. U kunt op de website van Singapore Airlines uw puntenoverzicht en bestedings-mogelijkheden raadplegen.

Contactadressen

Singapore Airlines heeft kantoren in alle delen van de wereld. Voor informatie over uw vluchtreserveringen en voor herbevestigen van uw vluchten kunt u contact opnemen met deze kantoren. De actuele adressen en telefoonnummers vindt u op de website van Singapore Airlines.

Alle feiten op een rijtje

Opgericht: 1947 als Malayan Airways Limited, in 1972 Singapore Airlines
Hubs: Internationale Luchthaven Changi (SIN)
Sub Hubs: -
Vloot: 108 vliegtuigen +(48 orders)
Vloot leeftijd: gem. 7,1 jaar
Bestemmingen: 90
Klassen: 3 (Economy, Business en First Class)
Alliantie: Star Alliance
Dochters: Silk Air
Eigenaars: Temasek Holdings (54,78%)
Hoofdkantoor: Singapore
FF programma: KrisFlyer
Airport Lounge: Silver Kris Lounge
Website: www.singaporeairlines.com

Vervoersvoorwaarden

Elke luchtvaartmaatschappij hanteert eigen vervoersvoorwaarden, waarin de rechten en plichten van de luchtvaartmaatschappij en haar passagiers zijn vastgelegd. Deze voorwaarden zijn voor u, als passagier, van belang in geval van bijvoorbeeld vluchtvertraging en zoekgeraakte bagage. In principe heeft u dan niet met de ANVR regels te maken, maar die van IATA en de luchtvaartmaatschappij zelf. Voor de vervoersvoorwaarden van Singapore Airlines verwijzen we u naar hun website.